söndag 21 mars 2010

Äntligen reg på sik!


Äntligen kom så den efterlängtade regsiken upp 2560g

Då var man tillbaka i stan igen efter en väldigt kort vistelse upp till Ankarsund. Jag (Lars-Erik) har nu varit uppe tre svängar efter nyår för att försöka plocka upp en sik på minst 2,5 kg. Alex har tyvärr inte haft möjlighet att följa med på turerna till Ankarsund men jag hoppas att vi nu kan göra fler resor inåt landet så att Alex också får ta en reg. på siken. Vid de tidigare turerna jag gjort så har jag haft kontakt med stor fisk men inte lyckats få dem hela vägen upp på isen, Senast hade jag en topp på 2160g och en hel drös på mellan 1,5-2kg men ingen efterlängtad 2,5:a tills idag...

Resan upp till Ankarsund började igår kväll när jag lämnade Umeå efter kl 19 och vid tio tiden var jag i Storuman där jag övernattade hos en släkting. Väckarklockan ringde 04.30 och temperaturen visade -17grader och när jag en timme senare kom fram till Ankarsund så hade temperaturen sjunkit till -25 grader. Kkkkalt! Fisket var lite trögt i början men efterhand så började några mindre rödingar visa intresse för min mormyshka men ingen sik i sikte...jag skulle precis dra upp för att att springa några varv runt ryggsäcken för att få upp värmen när det gungade till ordentligt i spöt. En stund senare var fisken avkrokad, vägd, STELFRUSEN, bonkad, fotad och undanstoppad. När jag fick siken var det -23grader och allting frös ihop så också siken...men men, nu blir det gravad sik till påsk ;) Det blev ingen lång vistelse på isen idag, jag åkte mot Gubbträsk vid elvatiden för att börja ladda för ismete efter abborre men fan vad ont i handen jag började få. Jag var för två veckor sedan på handkirurgen för att jag fått problem med högerhandens pekfinger...inget trasigt varken sena eller ben och doktorn ordinerade då vila och antiinflamatoriskt. Jag kände mig nästan hundra när jag åkte igår men nu vetetusan om någonting inte gått sönder.

Abborrefisket får skjutas på tiden, det är bara att sätta sig i bilen och åka hem till Umeå och invänta läkarens utlåtande, IGEN. Men man får inte deppa allt för mycket, Det blev trots allt en minnesvärd resa där jag fick den efterlängtade reggen på siken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar