onsdag 7 april 2010

Ismetad monsterabborre


Första ismete passet på Stöcksjön, Abborre 1620g

Då var man tillbaka i stan igen efter lite påskfirande i Gubbträsk. Det blev en del fiskande i påsk men ingenting värt att rapportera om. Tanken var nu att det skulle nötas lite efter grov abborre när man var tillbaka i Umeå men det behövde inte nötas så mycket. En och en halv timme i runda slängar, sedan var monster abborren bärgad.

Dagen började med att jag åkte hemifrån tidigt i morse för att jag var tvungen att vara tillbaka på ett möte vid kl 13.00. Jag åkte till Stöcksjön där jag bara varit en gång tidigare för några år sedan och pimpelfiskade, men idag tänkte jag prova med ismete med mört och det gav utdelning direkt. Jag borrade lite hål och provpimplade för att se var fisken höll hus någonstans, efter en stunds letande så kände jag mig nöjd och placerade ut ismetespöna. Jag hade precis borrat upp ett hål som jag skulle sitta och pimpla vid när jag såg hur en vippa flög upp. Spöna hade inte ens suttit ute en kvart när det small på det mittersta spöet. Abborre 1620 gram! Vilken sjuk syn att se när det kommer upp en så stor abborre ur hålet, man är ju van att se dessa små tusenbröder när man sitter och pimplar men sen det här...grymt!. Det blev en snabb vägning och fotosession innan abborren fick simma tillbaka till friheten. Jag satt kvar en stund till men jag kände mig ganska nöjd med dagen =) och jag var blöt från strax ovanför knäna och ner efter allt vatten på isen, så lite torra kläder var ganska efterlängtat.

1 kommentar:

  1. Riktigt snyggt! Ibland är det enkelt, rätt plats vid rätt tidpunkt! Grattis! :)

    SvaraRadera